Het
tweede kenmerkende onderdeel van de hovercraft is de THRUST techniek. Deze
techniek zorgt voor de voortbeweging van de hovercraft.
Thrust principe
Het
principe van de THRUST is vrij eenvoudig. Door middel van een DC motor wordt de
propeller aangedreven en zo kan de hovercraft met een variabele snelheid
voortgeduwd worden. Vaak wordt voor een hoger rendement van de windsnelheid een
conische propellerbuis aangebracht.
Componenten
Bij het THRUST principe hebben wij de keuze gemaakt voor de
volgende componenten:
·
DC elektromotortje
·
Propeller
·
Conische propellerbuis
DC elektromotortje
Dit
elektromotortje is van het merk ‘Turnigy’, type nr. D3530/14. Het is een 1100KV
motortje die met behulp van een convertor rechtstreeks aangesloten kan worden
op een spanningsbron. In deze convertor zit ook een signaaldraad, die
aangesloten kan worden op de ontvanger van de afstandsbediening.
Propeller
We
hebben voor een 8” x 8” (8 inch diameter x 8 inch pitch) propeller gekozen.
Deze hebben we uitgekozen omdat deze het beste bij de capaciteiten van het
motortje en het gewicht past. We hebben dit berekend met behulp van www.ecalc.ch, een online tool voor het berekenen
van rendement voor THRUST. Bij deze propeller was het rendement van de motor
het hoogst, namelijk 83,0%.
Conische propellerbuis
Om
het rendement van de THRUST te optimaliseren, hebben we een conische
propellerbuis om de propeller heen aangebracht. Dit zorgt ervoor dat de
ingaande lucht gecomprimeerd wordt, waardoor er een stroomversnelling ontstaat.
We maken deze buis van aluminium.
conclusie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten