zondag 15 juni 2014

Subsysteem: Thrust

Het tweede kenmerkende onderdeel van de hovercraft is de THRUST techniek. Deze techniek zorgt voor de voortbeweging van de hovercraft.

Thrust principe
Het principe van de THRUST is vrij eenvoudig. Door middel van een DC motor wordt de propeller aangedreven en zo kan de hovercraft met een variabele snelheid voortgeduwd worden. Vaak wordt voor een hoger rendement van de windsnelheid een conische propellerbuis aangebracht.

Componenten
Bij het THRUST principe hebben wij de keuze gemaakt voor de volgende componenten:
·         DC elektromotortje
·         Propeller
·         Conische propellerbuis

DC elektromotortje
Dit elektromotortje is van het merk ‘Turnigy’, type nr. D3530/14. Het is een 1100KV motortje die met behulp van een convertor rechtstreeks aangesloten kan worden op een spanningsbron. In deze convertor zit ook een signaaldraad, die aangesloten kan worden op de ontvanger van de afstandsbediening.
Propeller
We hebben voor een 8” x 8” (8 inch diameter x 8 inch pitch) propeller gekozen. Deze hebben we uitgekozen omdat deze het beste bij de capaciteiten van het motortje en het gewicht past. We hebben dit berekend met behulp van www.ecalc.ch, een online tool voor het berekenen van rendement voor THRUST. Bij deze propeller was het rendement van de motor het hoogst, namelijk 83,0%.
Conische propellerbuis
Om het rendement van de THRUST te optimaliseren, hebben we een conische propellerbuis om de propeller heen aangebracht. Dit zorgt ervoor dat de ingaande lucht gecomprimeerd wordt, waardoor er een stroomversnelling ontstaat. We maken deze buis van aluminium.

conclusie
Met al deze componenten te hebben uitgewerkt, hebben we het THRUST systeem klaar. Deze zal in verbinding komen met de energievoorziening, aansturing en de stuurinrichting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten